Yutori

Už jste někdy slyšeli slovo YUTORI? Pokud vám připadá, že slovo zní japonsky, tak máte pravdu.

Jde o japonský koncept pro prostornost, vytvoření prostoru, žití života s dostatečným časem a prostorem.

Možná to zní trošku komplikovaně, ale je to velmi jednoduchý koncept, který můžete začlenit do svého života a přinese vám spoustu krásných momentů. Poprvé jsem o yutori slyšela v Mnichově, když jsem si dělala kurz restorativní jógy.

Uvědomila jsem si, že už jsem pěknou dobu správná yutoristka a ulitávání si t tomto konceptu mi dělá moc dobře. Možná si už ulitáváte také, a jestli ne, nebojte se začít. 

A jak na to? Je to jednoduché:

Dejte větší prostor a čas běžným činnostem, které děláte. 

Docílíte toho tak, že budete jednotlivé činnosti vědomě prožívat.

Například jestli ráno rádi pijete čaj nebo kávu, tak si přivstaňte o pár minutek dřív, abyste si svůj teplý nápoj a celý moment popíjení krásně vychutnali. Zavřete si oči a soustřeďte se na vůni nápoje. Pomaličku vychutnávejte jednotlivé doušky. Nebo se zadívejte z okna a při popíjení pozorujte co se venku děje. Jaké je dnešní ráno? Je venku klid?

Pokud máte dohodnutou schůzku, tak vyjděte o pár minutek dřív, abyste si mohli užít moment, než na schůzku půjdete. Těch pár minut můžete strávit někde poblíž místa, kde se máte sejít a vychutnat si atmosféru okolí.

Zadívejte se na řeku, která teče kolem. Sledujte dění ve městě. Zaposlouchejte se do zvuků místa. Zastavte se a vnímejte přítomný okamžik.

Na schůzku přijdete krásně klidní.

Jdete se podívat na rozhlednu, zastavte se a prodlužte si kochání krásným výhledem, který se vám nabízí. Než vstanete z postele užijte si navíc pár okamžiků lenošení. Při čtení knížky se zastavte, a nechte některá slova jen tak doznít.

Nevytvářejte v hlavě názory a myšlenky, naopak nechte je jen tak přijít a odejít. Buďte jejich svědkem a pozorovatelem.

Určitě byste přišli na řadu dalších příkladů a momentů, jak byste mohli prostornost vnést do vašeho života. Je to cokoli, co vám přináší pocit větší všímavosti.

Jako kdybyste prodloužili přítomný okamžik a žili teď a tady o něco déle. 

Můžete to také přirovnat k mini meditaci. Jeden druh meditace je soustředění se na určitý předmět, například hořící svíčku. Pokud jste v meditacích zběhlejší, jde vám lépe nevěnovat pozornost myšlenkám, které neustále zaplavují vaši hlavu.

Jako kdybyste vytvořili prostor-mezery mezi myšlenkami.

To samé můžete zažívat, když dáváte větší prostor přítomnému okamžiku.

Zezačátku vám možná půjde vytvářet jen malé mezery mezi myšlenkami, ale i to je dobrý začátek.Když budete pravidelně cvičit, tak jako vše, čemu věnujete pozornost, půjde vám to lépe. Bude pro vás jednodušší odpoutat se od vašich myšlenek. Ucítíte krásný vnitřní klid. Dostanete se do jiné dimenze vnímání života.

Dostanete se mnohem blíže sami k sobě. Blíže k vašemu přirozenému bytí, které ve vás vždycky bylo a je. Jen je zahaleno mraky vašeho egoistického já, které je tvořeno naší myslí. 

Myslím, že v dnešní době používáme naší mysl až příliš často. Jsme přitom mnohem více než naše mysl.

Přeji vám krásné prožívání přítomného okamžiku!

Hana Bartošová
„Miluji léčení zvukem (sound healing) a řadu let provázím jógou. Pomáhám lidem objevit jejich osobní sílu a pomocí terapeutických nástrojů obnovit vnitřní rovnováhu a sebeléčebný proces. Ukáži Vám, cestu k Vaší józe a nastolení vnitřního klidu.“ Můj příběh si přečtěte zde
Komentáře