Restorativní jóga

Současná doba je opravdu hodně uspěchaná a restorativní jóga nám nabízí možnost, jak se zastavit, zklidnit a načerpat energii. Ale je v tom i mnohem více, pomáhá nám zůstat napojeni sami na sebe. Už jste si tento druh jógy vyzkoušeli? Stále váháte nebo si myslíte, že není třeba? Pojďme si restorativní jógu přiblížit, možná pak bude vše jasnější.  

Co znamená slovo restorativní?

Název vychází z anglického slova „restore“, které můžeme volně přeložit jako obnovit, ozdravit nebo znovu nastolit rovnováhu. Rozměr slova vnímám ve smyslu nejen obnovení energie, klidu a rovnováhy, ale také napojení na sebe a naše vnitřní zdroje. Je to takový restart pro obnovení spojení s naším tělem, myslí a duší.

Kam restorativní jógu zařadit?

Restorativní jóga patří mezi klidnější formy jógy. Jedná se spíše o pasivní praxi než aktivní styl, jako je například vinjása nebo aštanga jóga.

Za zakladatele je považován B.K.S. Iyengar, který vytvořil systém, při kterém se používají nejrůznější pomůcky. Chtěl, aby jóga byla přístupná všem bez ohledu na věk nebo fyzickou kondici. Další významnou osobností je Judith Lasater, která vychází z jeho učení. Napsala několik knih a pořádá různé kurzy, kterými rozšířila povědomí o tomto stylu jógy hlavně v západních zemích.

Pomůcky

Když přijdete na hodinu restorativní jógy, budete používat hodně nejrůznějších pomůcek jako jsou cihličky, pásy, válce, další podpůrné polštáře, deky, židle, pytle s pískem a polštářky na oči. Zatím jsem nepoužívala větší počet pomůcek na žádnou jinou jógu. Záleží také na tom, jak jsou vybavena jednotlivá jógová studia. Pomůckami se v jednotlivých pozicích krásně vypodložíte, abyste se mohly následně uvolnit a klidně relaxovat.

Restorativní jóga používá pomůcky k vytvoření pohodlných a klidných pozic, které nám pomohou navodit relaxaci a podpoří tak naše zdraví.

Judith Lasater

Žádný spěch

Pro dosažení relaxačního účinku se v jednotlivých pozicích zůstává delší dobu. Například v pozice šavásany, která má několik variant, můžete zůstat až 20 minut nebo i déle.

Kromě relaxačních pozic a velkého množství pomůcek využívá restorativní jóga gravitaci, která napomáhá k uvolnění napětí. Nejde o protahování nebo zvyšování rozsahů. Jde o naprosté uvolnění a odevzdání váhy těla do podpěrných pomůcek, abyste se mohli otevřít relaxaci.

Tma a teplo

Pro navození hlubší relaxace se používají polštářky na oči. Tělo tak má opět méně podnětů, na které reaguje a zklidní se. Dalším faktorem je teplo. Je dobré vzít si ponožky, delší nohavice a rukávy, protože pokud se moc nehýbeme, tělo pomalu chladne. V restorativní józe se hodně využívají deky a jednu z nich určitě použijete i na přikrytí.

Ticho

Podle J. Lasater je další důležitou podmínkou ticho. Ale ne vždy se tato podmínka dodržuje. Někdy vám lektor může pustit příjemnou hudbu, jindy vám čte zajímavé texty.

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že ticho je opravdu báječné. I když úplné ticho asi nenajdeme nikde. Jógová studia jsou většinou v centru města, takže se stává, že slyšíte auta, lidi na ulici a různé jiné zvuky. Ale i tak cílem navození ticha je snížit nejrůznější stimuly, na které reagujeme celý den. Tím se náš nervový systém a následně celé tělo zklidní.

Sama velice ráda učím restorativní jógu s léčivými zvuky terapeutických nástrojů. Všimla jsem si, že je pro nás těžké z uspěchaného dne vypnout do úplného ticha. Většina lidí s tím má problém. Neumí relaxovat. Ticho je pro ně matoucí, protože se přeci kolem nás neustále něco děje. Používání terapeutických nástrojů je samo o sobě relaxační a v kombinaci s restorativní jógou krásně podpoří uvolnění a odevzdání. Vnímám to jako příjemnou alternativu, pokud je pro někoho ticho těžko uchopitelné.

Restorativní jógu můžeme vnímat jako aktivní relaxaci. Stav úplného uvolnění a odevzdání. Možnost nechat věci být a prožívat přítomný okamžik. A tak pokud chcete zjistit, jak jste na tom s hlubokou relaxací, vyzkoušejte si tuto jógu s podmínkou ticha.

Jak mi může restorativní jóga pomoci?

Určitě jste slyšeli, že méně je někdy více. A přiznejme si, že někdy toho na sebe dokážeme navalit opravdu hodně. Nejsme, ale přizpůsobeni dnešní zrychlené době, kdy jsme zahlceni povinnostmi a cíli, kterých chceme dosáhnout, až zapomínáme relaxovat. A přitom je odpočinek přirozený zdroj obnovy naší rovnováhy.

Restorativní jóga nám pomáhá zpomalit, dává nám prostor, abychom se hýčkali a dovolili si jen být. S každou pozicí se učíme umění relaxovat, které nám přináší pocit vnitřního klidu a uvolnění.

Když je naše tělo vypodložené nejrůznějšími pomůckami, dáváme tak signál tělu, mysli i duši, že mohou uvolnit hluboce držené napětí. Můžeme pustit zakořeněné vzorce a obnovit léčivou rovnováhu.

Uvolněním a zklidněním se snižuje stres, který stojí na pozadí nejrůznějších nemocí. Proto je tato forma jógy vhodná i jako prevence nemocí. Dále napomáhá při rekonvalescenci po zranění nebo nemoci.

Účinky restorativní jógy:

  • Navozuje relaxaci
  • Zklidňuje nervový systém
  • Snížením stresu napomáhá jako prevence nejrůznějších nemocí
  • Napomáhá při rekonvalescenci po zranění nebo nemoci
  • Osvěžuje mysl i tělo
  • Dodává energii
  • Učí nás klidu
  • Prohlubuje spojení mysli, těla a duše
  • Rozvíjí bdělou pozornost

Burrito šavásana

Pojďte si vyzkoušet variantu jedné z nejoblíbenějších pozic šavásany, takzvanou burrito šavásanu.

Budete potřebovat 3 deky, polštářek nebo lehký šátek na přikrytí očí, podložku nebo stačí, když si lehnete na kobereček. Celková délka 15+3 minuty. 3 minuty jsou na přípravu pozice.

Nastavte si odpočet času na svém mobilu nebo budík. Zvolte si příjemný a tichý tón, který vás jemně probudí z hluboké relaxace. Tím, že bude postaráno o časový rámec, nebudete se muset zabývat myšlenkou, jak dlouho ještě v pozici máte být. Dejte si mobil do letového módu, aby vás nemohly rušit žádné vibrace.

Jednu deku si složte podle obrázku níže (obr. 1). Položte se na deku tak, abyste měli podložený přechod krční a hrudní páteře (obr.2). Je to nejvystouplejší hrbolek, který ucítíte, když si přejedete rukou po krční páteři směrem dolu.

Obr. 1

Obr. 2

Poté se opět posaďte a vezměte jednu deku a zabalte do ní nohy. Nahňahnějte si deku hezky pod sebe, abyste v ní cítili oporu, když nohy úplně uvolníte (obr 3.).

Připravte si druhou deku, která bude navazovat. Pomalu se položte a opět si zastrčte deku hezky pod tělo. Dejte si polštářek na oči. Ruce položte volně do stran dlaněmi nahoru (obr.4).

Obr. 3

Obr. 4

Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Uvolněte celé tělo a nechte myšlenky volně plynout. Užívejte si bytí tady a teď. Vědomě prociťujte pocit odevzdání váhy do dek, které vás obepínají. Prociťujte odevzdání váhy do země skrze ty části těla, které se jí dotýkají. Užívejte si lehký pocit bytí.

Až uplyne doba, kterou jste si nastavili, několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte. Pomaličku si rozhýbejte prsty na rukách a na nohách a přetočením na pravý bok se poté pomalu posaďte.

Jak se vám pozice líbila? Těším se na vaše sdílení.

Přeji krásný den

Hanka

Hana Bartošová
Používám léčení zvukem, jógu a další přístupy k tomu, abych Vám pomohla objevit život na klidné vlně. Můj příběh si přečtěte zde. Napsala jsem pro vás e-booky: Vnitřní klid, 7 zajímavostí o léčení zvukem, 40 tipů pro zklidnění a uvolnění a Zpívající mísy a jóga.
Komentáře